Retorikvinnarna besökte vår klubb den 7 juni 2022.

tisdag 7 juni 2022

Håkan Rosander

Passion - en drivande kraft, var årets ämne i retoriktävlingen på Blackebergs gymnasium. Christoffer Godomirski, Hanna Iversen och Tage Ahlqvist är årets vinnare. Idag höll de sina vinnande föredrag inför oss i klubben.

Hanna Iversen (tredje pris) talade om sin mormors mor som flydde från krig och koncentrationsläger genom att muta sig ut ur lägret med hjälp av några guldsmycken. Mycket gripande beskrev Hanna hur hon tack vare sin mormorsmors kraft idag kan leve ett fritt liv i Sverige.

Tage Ahlqvist (andra pris) beskrev på ett mycket öppenhjärtigt sätt de problem har har upplevt och fortfarande upplever på grund av sin stamning. Problemet är att man aldrig vet när stamningen kommer. Den bara kommer. Till viss del kan stamningen mildras genom ett rytmiskt språk till musik.

Christoffer Godymirski (första pris) talade om motsättningarna mellan passion och lidelse. Det blev en uppvisning i ordens betydelse. Kan lidelse vara passion? Kan passion vara lidelse? Mycket elegant framfört med en trygg säkerhet.

Christoffer Godymirski, Hanna Ahlqvist och Tage Ahlqvist.